onsdag 21 augusti 2013

Igår avbokade jag ytterligare ett psykologsamtal och som det känns nu avbokar jag läkartiden imorgon och sjukgymnasten på fredag också. Jag inser ju hur min skalle driver med mig, för det förra samtalet avbokade jag av rädsla för att bli vägd och för de åtgärder som hotats med tidigare om jag inte börjar gå upp i vikt. Förra gången var jag alltså rädd att bli funnen för smal. Hah. Nu, en vecka senare, törs jag inte gå till ätstörningsmottagningen eftersom jag är rädd för att de ska tycka att jag är fet och att de ska väga mig och se hur otroligt mycket jag gått upp. Japp. Sjukt var ordet. Eller stört, välj själv.

Det känns som att jag legat i sängen och ätit godis i flera veckor nu, men så tittar jag i almanackan och konstaterar att det idag är onsdag. Det betyder att jag spenderat en och en halv dag ångestsovande och tröstätande i horisontalläge. Inte veckor. Hur mycket kan jag rimligen ha lagt på mig på en och en halv dag? Knäppa skallen tippar på femton kilo, minst. Och visst, jag är svullen. Svullen blir man när man äter sällan och plötsligt chockar kroppen med en fet påse godis. Kolhydraterna binder en massa vätska. Vätska som inte omvandlas till fett, såvitt jag vet. Men knäppa skallen vet inte det och därför har jag inte kunnat gå ut, inte kunnat svara i telefon eller ens en gång på sms eftersom jag känt mig så tjock. Och inte heller har jag varit hos psykologen.

   Hundstackar'n har fått nöja sig med minipromenader och aktivering inomhus. Jag tänker att jag inte borde ha hund och funderar på alternativ placering ett tag. Hundstackar'n har ju varit min livboj, min räddning, men just nu kommer han i kläm. Han borde inte ha en matte som bara drar täcket över huvudet och vill dö vissa dagar. Tack och lov är han en fena på att dega i sängen och klagar inte, men jag vet ju att han behöver mycket mer och det gnager i mig. Jag törs inte gå ut med hans kompisar och deras mattar och hussar för jag kan inte klä mig i burka och jag vill inte visa mitt svullna ansikte. Knäppa skallen tycker att det känns som att allt fett lagt sig på kinderna.  Att tala och artikulera förstärker känslan och gör samtal omöjliga.

Det här är en återvändsgränd och just nu står jag med skallen mot väggen vid vägens slut och kommer inte längre. Envist bankar jag huvudet mot den om och om igen.

1 kommentar:

  1. Den där totala hopplösheten och intighetskänslan och dummahuvudettankarna känns välbekanta allihopa. Och det dåliga samvetet mot djuren.

    Min behandling har börjat. Jag är dock under någon form av strikt uppsikt. Om jag förvärras i mitt mående så vill dom ta paus. Vad nu det skulle hjälpa. Antar att jag reagerar likadant igen när man upptar behandlingen men jaja. Än så länge pågår den.

    Jo, det är väl det vi gör, vi förkrymper världen till något som man kan ta på och förstå. Något som är välbekant. Det blir ju trygghet hur otryggt det egentligen är i grunden.

    Tack, jag ser mig inte som tuff. Jag ser mig som svag när jag inte gör det. Presationskrav deluxe=p Men jo, jag utmanar mig konstant varenda dag, jag går emot och slåss. Men det är ju som så att det inte märks riktigt för utomstående (särskilt vården) som mest tycker att jag skadar mig mycket och inte försöker bli frisk. Tänk om dom faktiskt förstod hur min kropp hade sett ut om jag inte hade tillämpat varenda strategi jag har dagligen för att inte agera destruktivt och att jag i dom allra flesta fallen faktiskt lyckas.

    Jag håller en tummetott eller två för att det där mötet du ska på ger något vettigt.

    SvaraRadera