fredag 6 april 2012

Igår trotsade jag ångesten och gav mig av till en kompis för lite slött filmtittande på kvällen. Drog mig upp ur sängen och hoppade i mjukiskläder (drog lite i byxorna innan jag tog på mig dem för att töja ut dem och gardera mig mot tjock-shock) och kastade mig på cykeln innan jag hann ångra mig.

 Trots att jag hade gråten i halsen och tårarna brännande under ögonlocken när jag stod utanför hennes dörr åkte fasaden på när hon öppnade. Jag hade så väl behövt släppa in någon en liten smula, men jag lyckades inte.

 Nu står jag så otroligt ensam och det är enbart för att jag själv inte släpper in någon. Relationer för min del har alltid bara varit ett givande och jag har väldigt svårt att ens se mina egna behov och be om något för egen del. Visst har jag erfarenheter av människor som bara tar, men de allra flesta gångerna har enkelriktningen berott på mig och min rädsla. Rädsla för att visa mig svag, för att förvänta mig något (och bli besviken - sviken) och för att inte duga. Jag vet ju att jag aldrig tycker att det är belastande att finnas där för mina vänner. Det är mycket värre att inte bli insläppt och betrodd än att få finnas där och hjälpa och ändå tror jag inte att jag får ta sån plats själv.

Nåväl, jag har sovit gott inatt och nu beger jag mig till jobbet.

Hoppas ni har lika härlig sol som vi har här och ha en riktigt fin, och inte alltför dyster, långfredag!

3 kommentarer:

  1. Åhh vill bara skicka över en varm kram! Det ÄR svårt att öppna sig, känner igen det så väl...

    Du kan inte låta din vän läsa din blogg, för att på så sätt öppna dig och kanske öppna för frågor och förståelse?

    Kram iallafall och som sagt, ha en inte alltför dyster långfredag... idag är det regn men imorgon kommer solen!

    SvaraRadera
  2. Tack underbara du för din kommentar och delgivande av tankar. kram<333

    SvaraRadera
  3. Bra förslag av Hanna och jag tror att det går att träna sig i att bli mer öppen. Jag berättade inte för någon om hur dåligt jag mådde under mina första år som sjuk, men idag är jag nästan tvärtom - skulle gott kunna berätta att jag har en ätstörning för någon jag nyss mött. För mig var "murarna" egentligen den verkliga fienden, att inte släppa in någonting gjorde ju också att ingenting kunde komma ut. Nu kanske jag utsätter mig själv för en större risk att bli kritiserad, men jag har fått så mycket kärlek och förståelse att det väger upp de få elaka orden med råge!

    Hoppas att din dag blir så bra som det bara är möjligt och tack för din kommentar på min blogg!

    Kramar

    SvaraRadera